Data publikacji: 2018-12-03
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Strategiczna rola designu
Kategoria: BIZNES, Media i PR
Na rynku odpowiadającym na złożone potrzeby konsumentów, design to przede wszystkim proces, który zbliża produkt do oczekiwań klientów.
Na rynku odpowiadającym na złożone potrzeby konsumentów, design to przede wszystkim proces, który zbliża produkt do oczekiwań klientów. Tak rozumiany design uwzględnia poszukiwanie odpowiedzi na liczne pytania, które muszą zostać zadane w procesie, przyporządkowane im odpowiedzi zostaną następnie skrupulatnie zweryfikowane. Na końcu zespół projektantów uwzględni najważniejsze z nich w projekcie.
Dopiero na zakończeniu takiego procesu powstaje złożony produkt czy usługa uwzględniające wszystkie aspekty wymagające „rozgryzienia”: od doświadczenia użytkownika po wygląd produktu. Wszystko po to, aby zagwarantować sukces rynkowy efektom tej złożonej pracy.
Niemal wszystko można zaprojektować – od marki po produkt, od przekazu słownego po kształt butelki. Każdy z tych obszarów rządzi się własnymi prawami i w każdym z przypadków nieco inaczej wygląda proces projektowy. Za każdym razem istnieje jednak wspólny mianownik, którym jest zadawanie właściwych pytań prowadzących do właściwego spozycjonowania produktu.
Niezależnie od tego, czy projektowany jest fizyczny produkt czy też jest to marka stanowiąca kompleks wartości, skojarzeń i korzyści dla odbiorcy, musimy sobie odpowiedzieć na pytania: dla kogo projekt powstaje? jaka jest potrzeba odbiorcy? jaką oferujemy mu korzyść? Nie jest to zatem nic innego, jak potrzeba spozycjonowania marki i produktu. Czasami te procesy wymagają działania łącznego.
(Case study)
Dla przykładu w roku 2016 studio zajmujące się projektowaniem marek i produktów – THIS, odpowiedzialne za audyt wzorniczy w firmie Medisept zostało zatrudnione aby w efekcie współpracy powstała linia produktów dla rynku konsumenckiego. Wydawało by się proste zadanie do zrealizowania w krótkim czasie. Jednak w trakcie audytu wzorniczego okazało się, że aby projektować nowoczesny produkt na rynek konsumencki konieczne jest uporządkowanie spraw związanych ze strategią marki Medisept, która dotąd funkcjonowała jedynie jako oznaczenie producenta na rynku B2B korzystając z prostego znaku identyfikującego Medisept.
Zespół strategiczny i projektancki orzekł, że aby produkt Medisept mógł konkurować na rynku przy wsparciu marki należy podejść do projektu wzorniczego kompleksowo najpierw projektując nowe logo marki. Aby tak zrobić pracę należało rozpocząć od odpowiedzi na pytanie kim i czym powinna być marka Medispet dla polskiego konsumenta zanim wypuści ona na rynek produkt o określonych cechach. Proces pozycjonowania został przeprowadzony, opracowany został w jego efekcie kompletny rebranding marki Medisept, która oparła swoje nowe logo na wartościach takich jak ochrona i skuteczność.
Następnie marka pojawiła się na opakowaniach produktu i pozwoliła skutecznie wprowadzić swoje najwyższej jakości produkty premium do sieci Rossmann. (Medisept – spray do dezynfekcji rąk, Medisept – spray do dezynfekcji stóp, Medisept – spray do dezynfekcji powierzchni). Produkty Mediseptu skierowane zostały w pierwszym roku do wymagających najwyższych standardów jakościowych świadomych kobiet. Proces ten zatem był zunifikowanym procesem strategicznym wymagającym udziału Klienta, projektantów produktu, strategów z firmy projektowej i firmy badawczej, a na koniec osób odpowiedzialnych za jego komercjalizację. Tym ostatnim obszarem zajęli się eksperci z firmy SAIA ALLIANCE.
Tak więc na tym rzeczywistym przykładzie, widać, że wprowadzanie nowego produktu wymaga procedur opartych o doradztwo strategiczne, elementy strategii marki i strategii produktu, wreszcie o aspekty komercjalizacyjne i dialog z sieciami. Proces wzorniczy skupia wszystkie te aspekty minimalizując ryzyko producenta, by na końcu wprowadzić dobrze zaprojektowany produkt. Każde ogniwo tego łańcucha wnosi krytyczny wkład do procesu tak, aby efekt końcowy był interesujący dla konsumenta i producenta. Na koniec warto podsumować, że produkty Medisept cieszą się ciągłym wzrostem sprzedaży, powstają też nowe, które rozszerzają już istniejącą ofertę.
Autor: Jarosław Grzesica, CEO w studiu designu THIS
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Media i PR